در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه پاسخ داده شد:

آیا بورس باید از کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بترسد؟ | برجام به نفع یا به ضرر سهام دلاری؟

این روزها خبرهایی پیرامون به سرانجام رسیدن توافقات و احیای برجام از وین به گوش می رسد و همین مسئله موجب شده است تا روند نرخ دلار در بازار آزاد کاهش یابد و فشار فروش در سهام دلاری محور افزایش یابد. آیا نرخ دلار بازار آزاد برای بازار سرمایه مهم است؟
کد خبر: ۱۱۰۶۰۰۷
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 22 February 2022
|
3825 بازدید

به گزارش بورس تابناک، این روزها خبرهایی پیرامون به سرانجام رسیدن توافقات و احیای برجام از وین به گوش می رسد و همین مسئله موجب شده است تا روند نرخ دلار در بازار آزاد کاهش یابد. کاهش روند نرخ دلار یک ترسی را به بازار سرمایه پیرامون سهام دلاری محور تزریق کرده است و این مسئله موجب شده تا فشار فروش در سهام دلاری بیشتر شود. 

حالا پرسش این است که آیا نرخ دلار آزاد برای بازار سرمایه اهمیت دارد؟

 ابراهیم سماوی - تحلیلگر بازار سرمایه: شرکت‌های دلاری با نرخ ارز نیمایی می‌فروشند نه نرخ ارز آزاد

ابراهیم سماوی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: در نگاه اول به نظر می‌رسد که با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد لزوما شرکت‌های کامودیتی محور و دلاری سود‌های کمتری در سال آینده می‌سازند و از این منظر ارزندگی آن‌ها کاهش می‌یابد و با فشار فروش همراه می‌شوند که ما در روز‌های اخیر هم در این نماد‌ها شاهد فشار فروش بودیم.

اما چند نکته وجود دارد. اول اینکه شرکت‌های دلاری با نرخ ارز نیمایی می‌فروشند و در نرخ ارز نیمایی به شدت نرخ ارز آزاد ریزش نداریم. دوم اینکه چنانچه اگر فرض کنیم نرخ ارز نیمایی به همان میزان نرخ ارز آزاد ریزش کند، و تنها به همین مسئله و فروش شرکت‌ها توجه داشته باشیم اشتباه است. چون اگر تحریم‌ها مرتفع شود و توافقی شکل بگیرد، حتی اگر این تحریم‌ها نیم بند باشد، یک سری مزایایی برای شرکت‌ها دارد که این مزایا کاهش فروش را پوشش می‌دهد. این مزایا شامل کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش هزینه‌های تحریمی و در دسترس بودن مشتریان معتبرتر و با قیمت‌های بالاتر محصولات را به فروش رساند. از طرفی هم شرکت‌ها زمینه‌های زیادی برای تامین مالی از منابع خارجی دارند مخصوصا دسترسی به ال سی که می‌تواند نرخ فروش شرکت‌ها را به نرخ فروش جهانی نزدیکتر کند. پس از این محل نگرانی برای میان مدت و کوتاه مدت برای شرکت‌های دلاری و کامودیتی محور وجود ندارد. شرکت‌های ریالی و شرکت‌هایی که موسوم به شرکت‌های برجامی هستند از جمله خودرو، بانک و حمل و نقلی ها، این شرکت‌ها هم با افزایش تقاضا رو به رو خواهند بود، چون بهبود عملکرد برای آن‌ها وجود دارد و از این مزایایی که برای شرکت‌های کامودیتی محور گفتیم بهره‌مند خواهند شد و به صورت کلی این توافقات برای اقتصاد و بازار سرمایه مفید خواهد بود.

ایمان رئیسی - تحلیلگر بازار سرمایه: نرخ دلار حدود ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان خواهد بود

ایمان رئیسی دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: اقتصاد ما از برجام قطعا منتفع خواهد شد و این مسئله خود را در بازار سرمایه هم نشان خواهد داد. انتظارات تورمی که قبلا وجود داشت، تعدیل شده است. همچنین بحث‌های سفته بازی روی دلار، سکه و ... نیز کمرنگ شده است.

احیای برجام و رسیدن خبر‌های خوب از وین به مانند دفعه قبل می‌تواند اقتصاد ما را احیا کند و نمود آن در بازار سرمایه را دیدیم. این دفعه هم همین اتفاق رخ خواهد داد.

حالا یک سری صحبت‌هایی از سمت آن اقتصادخوان‌هایی که نامه نوشتند برای بورس، شنیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به مصاحبه یک نفر از آن‌ها اشاره کرد که از دلار ۱۵ هزار تومانی صحبت می‌کند. اما باید به این نکته اشاره داشت که این بار بانک مرکزی حواسش به این موضوع خواهد بود که خروج منابع از کشور نداشته باشیم. به همین سبب دلار زیر ۲۰  هزار تومانی بسیار بسیار بعید است و به نظر می‌رسد که دلار در صورت احیای برجام در حوالی ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان خواهد بود و به نوعی بانک مرکزی این تصمیم را داشته باشد که دلار را تک نرخی کند و این به نفع شرکت‌های صادرات محور بورس خواهد بود و در کل بنابراین احیای برجام هیچ ترسی برای بازار سرمایه نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟